ieri Și astăzi aduce în lumină situații limită din perioada comunistă a României, cinci scene în care moartea te paște la orice pas sau devine, uneori, o metodă de salvare dintr-un mediu în care teroarea a devenit cuvânt de ordine. Cinci momente de intermezzo în spiritul limbajului utilizat în sistemele opresive. Doi foști comuniști, doi scriitori, doi profesori, doi prizonieri, un torționar și un lider cu o voce a conștiinței trec, rând pe rând, prin teroare fizică, psihică (unele cu urmări grave: schizofrenie), și încercări de evadare într-o lume mai bună. Unele personaje agresori, altele în ipostaza de victimă, fără martori sau urme. Un spectacol adaptabil la spații mici (3 X 4 m aproximativ), care dă senzația de celulă sau de apartament dintr-o perioadă în care vecinii ascultau cu paharul ce se întâmplă dincolo de pereți.
Principala temă propusă e definirea amintirii ca prezent continuu sub auspiciul terorii. Teme preluate de la Marcel Proust și Camil Petrescu, tehnica rememorării și a flashback-ului, sunt reinterpretate, iar teroarea progresează constant de la o scenă la alta. Pick-up-ul, folosit drept metaforă pentru amintire, este laitmotivul care face trecerea, alături de intermezzo-urile de poezie, dintre scene. La final nu mai e pornit, semn că amintirea s-a încheiat, iar una nouă se conturează. Simbolurile reprezintă, de asemenea, modalități prin care momentele importante sunt evidențiate (gecile de piele, comunicarea prin codul Morse, tricolorul românesc cu gaură în mijloc etc.). Sunt folosite și tehnica in yer face theatre, momente în care publicul devine principalul receptor, și tehnica corifeului (pentru intermezzo-uri).
Textul, original, a fost scris de către Rareș Rusan în perioada pandemică, iar inserțiile de poezie au fost adăugate de Otniel Floruț. Astfel încât, Un pas mai aproape (numele textului) conține scenele Un comunist la Jilava, Uite ce frumos e!, Brațele închise, Naștrea și Naja. Inserțiile de poezie, în ordine cronologică – Veniți după mine, tovarăși!, de Lucian Blaga, Hai cu mine, de Zaharia Stancu, primele patru versuri din Apucați viitorul de chică, de Vladimir Maiakovski, Doina, de Mihai Eminescu, Către cititori, de Lucian Blaga, Aceasta e patria mea – cântec patriotic și Ridică-te, Ghoerghe, ridică-te, Ioane!, de Radu Gyr, sunt în mare parte reinterpretate, folosindu-se uneori mijloacele de expresie mot a mot, alteori schimbând sensul scrierii autorului.
Regia spectacolului este devised, echipa de creație fiind formată din Otniel Floruț, Rareș Rusan și Ernest Slach. Tehnicul de scenă se află, de asemenea, în echipa de creație și este format din Teodor Cauș și Vlad Vajdovics.
Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Opening+, derulat de @Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul @Ministerului Culturii.
#Timișoara2023
#OpeningPlus