fbpx

[:ro]Expoziție și muzică de fundal la Memorial[:]

[:ro]„Iconuri satirice și hepăninguri albanegre”.

Expoziţie şi muzică de fundal la Memorialul Revoluţiei

În 24 februarie 2017 a avut loc la „Galeria ʼ89” a Memorialului Revoluției un vernisaj mai aparte. Nici picturi, nici fotografii, nici caricaturi, nici icoane, ci… iconuri. „Iconuri satirice și hepăninguri albanegre” este titlul pe care l-a ales pentru expoziția sa actorul Romeo Ioan de la Teatrul Național din Timișoara, despre care „ne-a amenințat” în afiş, cu fin umor și cu trei semne de exclamare, că o prezintă „Pentru prima oară în luna februarie!!!”.

Vernisajul a fost deschis de Traian Orban, preşedintele Memorialului Revoluţiei, care a fost secondat de scriitorul şi jurnalistul Marcel Tolcea.

A bine-cuvântat, pentru început, jurnalistul şi scriitorul Marcel Tolcea, curatorul  „Galeriei ʼ89”, care remarca, privitor la lucrările lui Romeo Ioan, că „ele nu propun ceea ce se cheamă o caricatură, de altfel, cuvântul caricatură e destul de impropriu folosit. Romeo a ales să folosească o sintagmă, iconuri satirice, nu sunt nici măcar satirice, sunt un fel de re-creări ale personajelor în unele detalii care pot scăpa omului obișnuit”. Sunt detalii, am adăuga, care, odată decelate, ne luminează și ajungem, cu ajutorul lor, dublat, eventual, de unul adiţional, un mini-ghid conceput special de artist, structurat pe mici decupări de figuri geometrice din lucrările prezentate, la personajul vizat. Privitorul rămâne, astfel, cu surpriza insolită a descoperirii personajelor, unele, poate, total necunoscute până acum.

„Pe bază de încredere” şi de prietenie cu curatorul expoziţiei şi, sperăm, de acum şi cu Memorialul Revoluţiei, a participat la vernisajul de la „Galeria ʼ89” şi Roxana Iliescu, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Timiş, care s-a bucurat „de întâlnirea cu Romeo și iconurile lui satirice, (…) de o altă latură a frumosului, într-o lume și într-o perioadă în care ne pierdem reperele și nu prea avem parte de frumos”.

În încheierea vernisajului, Traian Orban, preşedintele Memorialului Revoluţiei, a abordat ochii iconurilor lui Romeo Ioan dintr-un alt registru, raportându-se la Revoluţia din Decembrie 1989 şi la responsabilitatea generaţiei de azi pentru reconstrucție și pentru aflarea adevărului: „Aș vrea doar să spun că acești ochi care ne privesc pentru mine înseamnă că cei din trecut ne privesc și sunt pe aici, pe undeva, iar noi, actualii… vă asigur că cei din viitor ne vor privi și își vor pune întrebarea dacă am pus suficient la loc. (…) Sunt niște ochi care invită la a se discuta despre chestiunea noastră, dar am rămas doar cu invitațiile și a rămas undeva… ne-a luat ochii acest adevăr.”

Happeningul care a însoțit vernisajul a fost susținut de Romeo Ioan în tandem cu Alexandru Marius Andrei alias MC Bean, promotor al hip hop-ului, gen muzical apărut în Statele Unite în anii 1970, care a pătruns și în România imediat după Revoluție, urmare a libertăților câștigate, și al muzicii electronice.

 

Adina HORNEA ABRUDA

 

[foogallery id=”2796″]

 

 

 

 

 [:]